PRP hoito - vampyyrihoito

Parantumista kehon omilla keinoilla

PRP hoidolla voimme poistaa ryppyjä, lisätä kudosten paranemiskykyä leikkausten jälkeen ja parantaa toimenpiteiden  tuloksia. Aivan erityinen asema PRP hoidolla on hiustenlähdön hoidossa. Monia tuki- ja liikuntaelinten vaivoja, raskausarpia ja ihon ikääntymismuutoksia voidaan hoitaa PRPllä ja sillä saavutetaan hyviä tuloksia.

PRP hoito on saanut nimensä englanninkielisestä termistä "platelet rich plasma", verihiutalerikastettu plasma. PRP valmistetaan omasta verestäsi, sitä tarvitaan yleensä vain yksi tai kaksi pientä koeputkellista. Verestä erotellaan sentrifugilla puna- ja valkosolut ja jäljelle jääneet plasma ja verihiutaleet sekoitetaan, jolloin syntyy valmis PRP liuos.

Tyypllisiä PRPn hoitokohteita ovat mustat silmänaluset, pienet ihorypyt, ihon ikääntymismuutokset, erilaiset jänteiden ja lihasten kiputilat kuten tenniskyynärpää ja Dupuytrienin kontraktuura kädessä sekä jalkapohjan kiusallinen kiputila, plantaarifaskiitti. Käytämme PRPtä myös kasvojen laserhoitojen lisänä poistamassa kipua ja antamassa kasvutekijälisän hoitotuloksen parantamiseksi.

PRP hoitoa voi käyttää myös lisähoitona kasvojen alueen kirurgian yhteydessä, jolloin se vähentää verenpurkaumia, turvotusta ja kipua sekä lyhentää toipumisaikaa.

Hiusten harvetessa on usein hyvä aloittaa hoidot PRP hoidolla mieluummin kuin hiustensiirroilla, varsinkin, jos kaljuuntuminen alkaa päälaelta ja tyypiltään harvenemista, ovat hoitotulokset hyviä. Tyypillisessä kaljuuntumisessa (alopecia androgenica) teho on hyvä. Miehillä etualueen kaljuuntumiseen teho on huonompi, samoin pälvikaljuisuudessa (alopecia areata). Nämä asiat selviävät parhaiten konsultaatiossa.

Intiimialueen hoidossa PRPllä on monia käyttösovelluksia kuten inkontinenssi hoito, yhdyntäkipujen hoito ja seksuaalisen herkkyyden lisääminen.